Goed derde kwartaal kantorenmarkt
(NVM) De kantorenmarkt lijkt weer aan te trekken. Op de kantorenmarkt werd in het derde kwartaal bijna 260.000 m2 kantoorruimte verhuurd. Op jaarbasis betekende dit een toename van 12 procent. Dit stelt het adviesbureau CB Richard Ellis.
Amsterdam, waar de opname ten opzichte van het derde kwartaal van 2010 verdubbelde, had hierin een groot aandeel. De hoofdstad lijkt af te stevenen op een hogere opname dan vorig jaar. De opname van 12.500 m2 kantoorruimte door Booking.com in The Bank aan het Rembrandtplein was de grootste huurtransactie in het centrum van Amsterdam sinds 2006. De beleggingsmarkt voor kantoren was in het afgelopen kwartaal weer zeer rustig. Hoewel er nog enkele grote transacties boven de markt hangen, lijkt het er niet op dat in 2011 het beleggingsvolume van 2010 zal worden gerealiseerd. De financiering blijft moeilijk en steeds vaker worden alternatieve financieringsvormen overwogen. De winkelbeleggingsmarkt was daarentegen levendiger dan in de eerste twee kwartalen. De totale beleggingsomzet bedroeg 451 miljoen euro, op jaarbasis derhalve een stijging van 46 procent. Het leeuwendeel van het beleggingsvolume werd gegenereerd door de verkoop van acht winkelcentra. Aangezien andere segmenten (met uitzondering van woningen) het nu niet goed doen, bevestigt dit dat beleggers winkelvastgoed als een veilige haven zien. De focus ligt op eersteklas winkelunits in de hoofdwinkelstraten van de G4 en van de grote provinciesteden, en op wijkwinkelcentra en winkelunits op goedlopende perifere locaties. Retailparken lijken de beste kansen te hebben omdat consumenten een mix van winkelen en een supermarkt prefereren boven een monofunctionele winkellocatie. De tophuren voor winkels bleven in het derde kwartaal stabiel, maar op jaarbasis valt vooral de stijging in Den Haag op. In de Hofstad is de tophuur met 12 procent gestegen. Den Haag wist dankzij nieuwe winkelprojecten enkele prominente internationale winkelketens aan te trekken. Hierdoor stegen ook de tophuren. De komst van deze winkelketens bevestigt eveneens dat de expansie van internationale winkelketens in Nederland onverminderd doorgaat. Niettemin zijn er kansen voor de creatieve winkelier in kleine segmenten, bijvoorbeeld op de B- en C-locaties die nu met flinke leegstand kampen.